Del 30 de juny al 2 de juliol, Dones Visuals organitzarà d’Acció Dones Visuals – Dies d’indústria les primeres jornades feministes per crear aliances, debat i reflexió a la indústria audiovisual catalana, amb un ampli programa d’activitats professionals, tant en l’àmbit de taules rodones com d’espais directament centrats en la dinamització de noves produccions, com els pitching que acolliran els espais AccióCurts i AccióViver o un networking entre productores emergents i sènior.
Aquesta primera edició respon al pla d’acció de Dones Visuals que, com destaca la mateixa entitat «ha donat suport a 85 cineastes al llarg de tots els programes d’acompanyament, assessorament i formació que hem fet. Creiem que cada una de les participants són com una ona expansiva, el seu èxit i les seves experiències tenen un efecte multiplicador».
Aquests Dies d’Indústria de Dones Visuals arrencarà amb una taula rodona (conversatori) sobre «els feminismes de la indústria audiovisual catalana», amb Lucía Egaña, Sally Fenaux i Carla Sospedra, que se celebrarà a la seu de l’SGAE a Catalunya i que es podrà seguir des del canal YouTube de l’associació.
L’endemà, 1 de juliol se celebrarà el primer pitching, el d’AccióCurts, amb la presentació de 12 projectes de curtmetratges. Posteriorment, també a l’SGAE, tindrà lloc la taula rodona «cossos desitjants al cinema», que reflexionarà amb Berta Frigola, Silvia Albert i Març Llinàs sobre la representació visual del desig, les orientacions sexuals o l’origen de la relació entre violència i desig.
El 2 de juliol s’organitzarà el segon pitching, AccióViver , on es presentaran sis llargmetratges en fase de desenvolupament, després de mig any d’acompanyament i assessorament en l’escriptura dels seus guions. A aquesta activitat la seguirà la darrera taula rodona del programa, sobre «la crítica cinematogràfica des dels feminismes», amb Marta Armengou i Cloe Masotta. Al migdia hi haurà un networking entre les sis participants del programa per a productores emergents AccióProducció es trobaran amb 6 productores senior per intercanviar experiències i punts de vista sobre la producció.
Aquesta primera edició d’Acció Dones Visuals – Dies d’Indústria, finalitzarà amb un acte de cloenda que homenatjarà dos noms claus per aquesta entitat: Miriam Porté i Montse Majench, i es lliuraran dos premis d’Acció Curts: el de Dones Visual i l’Aluzine.
Aquest programa compta amb la participació de l’Acadèmia del Cinema Català, el Col·lectiu Ficcial i la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona.
Molta feina a fer, aquí i arreu
Dones Visuals, entitat creada fa quatre anys, forma part de l’ampli estol d’entitats que arreu del món treballen per l’equitat de les dones al sector audiovisual i aconseguir la màxima visibilitat i reconeixement a les seves professionals i creadores, com és el cas de CIMA a nivell de l’Estat espanyol. Precisament, fa uns mesos el portal germà areavisual.org informava de la constitució a Colòmbia d’una associació amb aquests mateixos objectius, MUSA.
I malauradament, hi ha territoris on queda molta feina a fer. Fa pocs dies ha aparegut un extens estudi sobre la igualtat de gènere als sectors culturals i creatius de la UE. Segons les darreres dades que recull, corresponents al 2019, mentre hi ha països europeus com Finlàndia, Suècia, Luxemburg., Lituània o Letònia, on el percentatge de dones que treballen professionalment en aquests sectors supera amb escreix el 50%, en d’altres, amb casos especialment colpidors com Itàlia o l’Estat espanyol, el percentatge n’està molt per sota.
En línia amb el reconeixement del talent femení a l’audiovisual català, el CoNCA va organitzar el dissabte 19 de març una xerrada amb la directora i guionista Carla Simón, que amb el títol de «La nova onada de cineastes catalanes: canvi generacional i nous referents», compta també amb les intervencions de Neus Ballús, Meritxell Colell i Celia Rico.
I no és gens casual, gens, que a les recents eleccions a l’Acadèmia del Cinema Català, les dues candidatures presentades estiguessin liderades per dones, Neus Ballús i la nova presidenta Judith Colell.
Però queda molta feina per fer encara.