Una edició que va fer història

El cine espanyol a Málaga es va celebrar la tercera setmana d’agost, després d’haver suspés la seua aposta en març. Hi vaig veure unes quantes pel.lículesm entre elles la guanyadora espanyola de la Biznaga i la de l’homenatge a Arturo Risptein, El diablo en la entrepierna, un gran guió de Paz Alicia Garcíadiego que conecta – serà el blanc i negre, però també els diàlegs- amb altres films del mestre premiats ( o no ) a San Sebastian, com pot ser La perdición de los hombres. Coproduïda amb Oberon/ Antonio Chavarrias, amb cinc o sis personatges, una historia farcida de reflexions sobre la prostitució i el pas del temps. A més, hi he pogut veure La boda de Rosa, d’Iciar Bollaín, una bona pel.lícula entorn a una gran decisió, Las niñas, de Pilar Palomero, que està bé però no és per a tant (va ser la premiada), més havent-hi un film excel.lent de David Trueba, A este lado del mundoy un altre més complex Un mundo normal, d’Achero Mañas.Los europeos, novel.la d’Azcona, dirigida de Víctor García León, protagonitzada per Juan Diego Botto i Raúl Arévalo, la deixem per a més endavant, igual com les latines que hi competien. El premi retrospectiva va ser per a Arturo Ripstein, el premi revelació Talent Málaga per a Carlos Marqués-Marcet, qui presentaba en Málaga premiére el seu documental – miniserie La mort de Guillem,, sobre l’assassinat de Guillem Agulló en 1992,, el premi Ricardo Franco per a la dissenyadora de vestuari Tatiana Hernández i les binazgas “Ciudad del Paraíso” per als actorassos Kitty Manver i l’argentó Óscar Martínez.