No es pot dir que la convocatòria del Mercat de l’Audiovisual d’enguany hagi estat reeixida… Un espai mínim d’exposició, unes jornades també escarransides i a la fi… poc públic. Tot minvat… Un senyal pèssim per molts motius. Potser hi ha hagut molta deixadesa en l’organització i manca d’una promoció adient… però sembla lamentable que el propi sector, és a dir, la gent que porta televisions locals, els que hi treballen i tot el que està vinculat a aquest mon no tinguin un interès mínim en desplaçar-se a Granollers i veure que està passant… Probablement tothom està molt centrat en el dia a dia, en lo tàctic però en el moment que això no et deixa veure lo estratègic acabem estant tots perduts… Es l’arbre que no et deixa veure el bosc?
Es una llàstima constatar tantes absències al Mac d’enguany perquè realment es van presentar coses interessants… En farem un ràpid resum.
La “tele connectada”
Anem cap això:. Molta gent ja està veient bona part de les emissions televisives de manera no lineal, a l’hora que vol escollint un itinerari de visionat propi i acompanyant-se de plataformes complementàries com la tablet o el mòbil. Aquesta serà la forma de veure televisió més corrent. una televisió que ens arriba de forma aèria-digital o pel cable d’internet,i es rebota per wifi o de manera mixta.. Els aparells de la tele connectada ja estan al mercat i el que manca és un estándar comú per a totes les emissions. D’això va el hbbtv, el estándar de les teles públiques europees.
A Catalunya, TV3 de la mà d’Abertis està posant les emissions de tv3alacarta en aquests estándars. Convindrà mirar www.tv3.cat/3alacarta/tviconsoles, per a veure fins on han arribat… Algunes dades que va donar… Mateu de TV3 fan pensar. Per exemple, la posibilitat de veure tele a la carta des de consoles com la PS3 ja ha generat 123000 visites, a banda de l’adaptació del sistema per l’empresa catalana INOUT empresa catalana o per Ono TioVio i sembla que també hi ha “finestres” per Google TV y Apple TV que tothom diu que arrencarà però no sabem quan…
V.O.D.
Ja que ens passem de la televisió en linealitat temporal al VOD, vídeo on demand, seria bo que les teles locals prenguin bona nota de l’experiència de In-Edit festival, que va explicar en Cristian, el seu gerent. aquesta plataforma de distribució i exhibició de documentals musicals prepara una plataforma encara no operativa per a docs que no troben distribució. In-edit.tv serà doncs, una plataforma de vídeo on demand que permetrà fer visionats a través d’un sistema de crèdits que equivalen a diners… In-Edit, a més un acord amb Filmin on tenen una secció i on Filmin s’encarrega de l’allotjament del vídeo. interessants aquests ponts mutus entre empreses que treballen el vídeo a Internet… Un terreny en el qual valdria la pena anar creant sinergies tots plegats…
Gorgy Timing: temps exacte… però exacte, exacte

Per alguna rao una empresa que domina molt be el temps Gorgy Timing i que està present al 80% de radiotelevisions europees va explicar-nos com treballen al Mac. Sobretot per on prenen la referència horària, que arriba per GPS o per emissions via radio i com la distribueixen un cop preferenciada per diverses tecnologies que controlen amb precissió máxima els codis de temps dels equipaments. Val la pena conèixer la seva activitat a la seva web:

Gcotelecom: gestió de llicències

També va parlar Meritxell Bisch de l’empresa GcoTelecom que té un àrea especialitzada en la gestió de llicencies, tan en compra com en venda… Ells mantenen l’anonimat en aquesta mena d’operacions buscant sempre el preu just. Aquesta empresa de Consultoria i Gestoria ens expliquen que “Nosaltres garantim la propietat dels drets de qui ven, definim exactament els protocols del que es ven i analitzem quina capacitat té qui compra i amb aquests elements fem l’intermediacio i garantim el cobrament”. Es pot saber més d’aquesta activitat a www.gcotelecom.com/licencias

Tres tècnics en una Taula

Una taula també interessant era la que portava Sergi Alsina de Abertis que va explicar des de la perspectiva de l’empresa la plataforma de tv3alacarta i algunes coses que fan d’Eurovisión`per TVE, com continguts relacionats al programa que es veu per la televisió convencional en el mateix moment. De fet, els serveis en marxa i possibles que dona el estándar hbbtv, suposa anar cap a una televisió hibrida que fusiona el mon de la televisió connectada amb continguts ott de forma sincronitzada.

A la taula també es va percebre que malgrat que la Hbbtv es un estandar comú que vol evitar la fragmentacíó el propi representant de Sony Andres Roman va explicar que tot i que les seves teles podien oferir aquest estándar ells tenen una solució propietària que és internet video i que permet, per exemple, connectar-se a una xarxa social des del televisor, tot i que com va explicar el propi representant de Sony ara mateix el que més venen son tablets o mobils ja que el televisor només significa el 6% del seu negoci – pensem concepte multipantalla… També va parlar del que anomenava “video adaptatitu” pel qual l’operador codifica el senyal i en funció de l ampla de banda que consumeixes ho veus amb més o menys qualitat. En paissos que no acaben d’implementar el hbbtv com Anglaterra, sembla que opten més a aquest video adaptatitu.

Per últim, Roman va explicar el futur que pot tenir el vídeo sobre mòbils ka que amb el dividend digital -l’espectre que sobre del pas de la tele analògica a la digital oferirà molt ample de banda. Els canals 61 al 69 de la TDT passaran a ser dispositius mòbils, anant cap a la teoria del “dynamic broadcasting” qie proposa un professor alemany: “Demano una peli i jo no se per on m’ arriba. Els continguts venen per broadcast, pel fil telefònic o a través del mobil

També Telefónica d’Espanya

Es bo, anar veient també quina és la política del gran operador espanyol. Nicolas Lecocq de Telefònica va recordar que “tenim amb iptv Imagenio 800.000 llars i amb videoclub Movistar 100,000 més, en TerraTV 300.000 usuaris…. Va dir que Telefònica mai desatendria el mercat del gran públic perquè tenen tota la informació, tota l’experiència de com facturar a molts i molts ciutadans. per exemple amb Mobile tv tenen 120000 clients o 5 milions d’accesos fixes…

La rellexió de Nicolás va anar cap a entendre com serà el consumidor de televisió. Del perfil clàssic del que estem habituats, d’una familia asseguda al sofà es passa a un model mixte (que ara segueixen els més joves i que es basa en la Idea del consum no lineal, amb l’ubicuitat que suposa la mobilitat, amb una televisió interactiva i personal, socialitzada..

En relació al Hbbtv han treballat en mode pilot i estan valorant els resultats, amb acords ambTVE. Va venir a dir que desitjaria que l’ estàndar avances ràpid per tal que no aparegui un Google tv i tot vagi per allà…

Fundacc: les estadistiques

Va ser una llàstima que el resultat de les audiències que va donar en Sabater de Fundacc coincidis amb un altre activitat… Una sessió que sempre despertava expectatives al Mac, aquest any tenia poca audiència, valgui la redundància. Fundacc va presentar una data a retenir: enfront a l’experiència tradicional de veure televisió que acaba donant un número de minuts al dia, l’entitat d’audiències proposa tenir present l’experiencia de la multipantalla en la que l’usuari està compromés mentres fas diverses activitats. Seguint aquest criteri, els resultats de Fundacc donen més de 7 hores al dia d’experiència “digital” sumant televisó, internet i dispositius diversos… També va donar la notícia del creixement de 12 punts dels mitjans en català en relació a l any anterior, motivada en bona part per l’edició catalana de La Vanguardia. Sobre el TDT va explicar que la quota dels locals és ja de l’ordre del 6,7.

Empreses al Consorci Català

Capítol a banda cal dedicar a les empreses catalanes de tecnologia que han creat un Consorci Europeu per a participar de programes, establir sinergies etc… Interessant experiència que valdria la pena que s’implementés a altres sectors. Per exemple, Jordi Gilabert de VSN va explicar el que fan per a compartir continguts al “nùbol”. el concepte

VSNCloud que permet tenir material audiovisual al núvol amb protocols que optimitzen l’amplada de banda i garanteixen la seguretat. Tenen la seva plataforma i en funció de l’ us que es fa es paga… amb serveis afegits com la trascodificació,

“Paisatges sonors” de la UPF

En aquest capítol d’intervencions ràpides d’empreses Jordi Janer de UPF va parlar de

“paisatges sonors” creats pels usuaris. Aquests paisatges sonors després poden utilitzar-se per exemple, en videojocs, i també realitat augmentada. Daniel Giribet de TVC va explicar les activitats de la tele en indexació i classificació automàtica, ment…

Altres intervencions ressaltant allò que porten a terme Flumotion amb Olivier Quero en temes VOD, explotant continguts multiplataforma, Jorid Serrano de la CAic de la UAB que treballa les tecnologies de la parla per fer-les més properes per a persones amb discapacitat, En l’ùs de les xarxes socials per Cromosoma va parlar Xavier Martí, Santi Fort de Barcelona Media en avaluació del rendiment dels continguts televisius, Eva Villegas i Marc Pifarré del Laboratori Userlab que treballen en usabilitat en noves tecnologies i les aplicacions mobils de Inlab FiB. Una interessant posada al dia de la darrera tecnologia en l’audiovisual i tot el que l’envolta…