Els Festivals i Mostres de Cinema de Catalunya es reuneix un cop a l’any al Disseny Hub de Barcelona en el FFLASH per analitzar tendències al sector, debatre els temes més candents i sobretot per teixir connexions entre Festivals i interlocutar amb les diverses Administracions que mantenen en bona part viu aquest ecosistema a través d’ajuts i subvencions : Justament en les darreres setmanes s’han donat a conèixer les subvencions del ICEC, circumstància rellevant ja que aquesta institució és a la que opten la majoria de festivals a Catalunya, per les línies que s’ofereixen i per les quantitats que s’atorguen…
L’ECOSISTEMA DELS FESTIVALS
FFLASH-HUB acrònim de Film Festivals Learning and Sharing, convoca a Festivals locals especialment però també organitzadors de Festivals de tot el món, ja que s’hi tracten tota mena d’aspectes transversals d’organització, gestió, finançament, programació o desenvolupament d’audiències.
De fet, la trobada posa de relleu el gran nombre de Festivals (A Catalunya, segons el llistat que apareix a Areavisual poden ser 140) però també la variada tipologia: Festivals fet amb molt voluntarisme i amb pressupostos mínims fins a Festivals que poden arribar al milió d’euros. A partir d’aquesta realitat el propi ICEC ha creat dues línies de finançament: la bàsica de Festivals amb un màxim de 400.000 de pressupost, i una banda batejada com “festivals d’alt impacte” que ultrapassen aquesta xifra… En la darrera convocatòria sis festivals arriben a aquest nivell: D’A, Docsbarcelona, El meu primer Festival, IN-EDIT, L’Alternativa i Serielizados, amb pressupostos que van de 1.159.918 fins a 879.400… Val a dir que el Festival de Sitges té conveni propi…
Per acabar d’entendre aquest ecosistema cal esmentar la bona tasca que du a terme el Catalunya Film Festivals, que tot just arriba als vint anys i que ha estat l’organitzador d’aquesta activitat. L’entitat té una cinquantena de festivals adherits i ben aviat iniciarà una tasca per arribar a un nombre major d’organitzadors de festivals…
FINANÇAMENT: TEMA ESTRELLA DEL FFLASH
No sorprendrà que les xerrades sobre finançament hagin estat a les que més públic va assistir al FFlash: Tenir la presència de ICAA, ICUB, ICEC i Media Europe –en dues sessions específiques- és una magnífica oportunitat per repassar criteris objectius i subjectius amb que s’atorguen les subvencions. Així, també, els representants de les Administracions poden captar idees i suggeriments per millorar els procediments. De fet un tema redundant ja d’altres convocatòries seria la calendarització: Les convocatòries acostumen a sortir en el primer semestre de l’any, pero l’atorgament és desprès de l’estiu per la qual cosa molts festivals tenen que avençar diners que recuperaran si reben subvenció, però que suposa un risc… Sembla que la solució no és facil perquè aquestes partides depenen de les aprovacions dels pressupostos anuals de les Administracions i es sabut que no és un tema senzill. Aquesta situació fa que molts festivals optin per convocar-se en el segon semestre de l’any. La coordinació de les quatre institucions que van parlar sobre finançaments i les explicacions complementàries van anar a càrrec de INARTEM, una consultoria especialitzada en la gestió de les subvencions.
CONQUERIR NOVES AUDIENCIES
Un segon tema amb molt d’interès han estat les xerrades per a conquerir noves audiències i com segmentar els públics per tenir una comunicació específica per cada bloc. Es va explicar que logicament cal arribar a públics jovenils ja d’entrada pensant una programacio per a publics de generació Z i, ara també alfa. En aquest sentit es van donar pistes com encarregar la comunicació en xarxes que fem del Festival a gent jove que parla el llenguatge adient per arribar a aquests públics… La taula també va manifestar algunes agradables sorpreses com detectar que comença a haver cinèfils joves que descobreixen pel·lícules clàsiques… En aquesta taula estaven Elena Neira, consultora digital, Joan Sala de Filmin, Melanie Iredale del Festival Reclaim de Frame moderats per Loles Fanlo de D’A Festivals. Melanie va revelar que per arribar al public jove el seu festival a Canadà havia cercat pel·lícules vinculades a la missió, als objectius vitals de la gent jove, i també pesant en temàtiques a les quals poden identificar-se com a comunitat de la que formen part: per color, discapacitat, opcions sexuals.
També es va posar de relleu la importància que entre cada edició del festival mantenir el contacte amb la comunitat com està fent D’A, amb la tramesa d’un butlletí electrònic periodicament a la seva amplia base de dades.
Per la seva banda la consultora Elena Neira (a la qual es pot seguir a traves de laotrapantalla.com) va incidir en la importància de conèixer el públic al qual es vol arribar i a banda de participar en aquesta taula va omplir l’Auditori del Disseny Hub explicant metodologies per “com conèixer i identificar els públics… “ identificant segments claus com públic local, professional etc… arribant a poder classificar-los en funció de la intensitat de la relació amb el festival, analitzant hàbits i motivacions. Així s’establiria una diferenciació entre públic habitual, potencial i transitori, entès aquest com el que ha vingut alguna vegada.
Elena Neira va proposar metodologies i eines per portar a la pràctica aquesta tasca amb mecàniques per a recollir dades, per acabar manifestant que “ tenir dades es tant important com programar”
FINANÇAMENTS COMPLEMENTARIS
També va despertar una especial atenció la xerrada del despatx d’advocats FILS centrats en com aconseguir finançaments complementaris pels festivals a traves d’empreses privades. La xerrada es va centrar en les formules jurídiques d’articular aquestes relacions a traves de convenis de col·laboració o contractes de patrocini. També es va parlar de les bonificacions fiscals que poden obtenir empreses amb guanys que tributen per l’Impost de Societats o autònoms, desgravant-se una part de la quota a abonar a Hisenda. De moment aquesta formula es preveu per produccions audiovisuals i festivals de música i des del Catalunya Film Festivals s’està treballant amb els grups parlamentaris perquè la formula s’extengui també als Festivals de Cinema.
SOSTENIBILITAT, INCLUSIVITAT I DRETS CULTURALS
Temàtiques com la sostenibilitat o la inclusivitat de les quals s’ha parlat a les edicions anteriors d’aquesta convocatòria, ara com ara, estan ja molt integrades al ADN dels Festivals de Cinema… Sobre la inclusivitat varem tenir els testimonis de com s’aplica en festivals molt diversos com els que coordina Antoine Leonetti (Fire! o “El meu primer festival) Andreina Aveledo del FIFA de Montreal . En aquesta edició també ha tingut una especial força l’irrupció de la temàtica dels drets culturals: com des dels festivals de cinema s’aconsegueix arribar a capes de població multicultural o vulnerable que ni tant sols es plantegen l’accés a qualsevol manifestació cultural.
IA ALS FESTIVALS
Va tancar aquesta edició del FFLASH una taula rodona sobre la IA, amb Alex Valverde, coordinador del +Rain, Anna Giralt creativa i creadora d’Artefacto amb Elisabet Roselló de Postfuturear, que ens van endinsar en les oportunitats que ofereix la IA en els festivals de cinema, especialment en la possibilitat de facilitar les tasques més feixugues i repetitives…





