UNES PRIMERES IMPRESSIONS

El Mobile World Congress (MWC), en la seva darrera edició tancada el passat dijous 6 de març presenta unes dades “fantàstiques”, com expressa l’organització. L’assistència total ha estat de 109.000 visitants provinents de 205 països i territoris. D’aquesta manera s’igualen els rècords del 2019, pre-pandèmia. En quan a espais l’0cupació és de la totalitat de pavellons de Fira2  que al llarg dels quatre die de fira acullen a més de 2.900 expositors de tot el món

MÉS DADES…

L’organització ha celebrat que els 109.000 assistents certifiquen la recuperació del congrés, que l’any passat ja estava en 101.000 persones, donat que venièm de tres edicions amb presencia minvada minvada (88.500 en 2023, 61.000 en 2022 y 20.000 en 2021)  pels efectes del covid. GSMA també ha aplaudit que s’avança –encara que lentament – ​​cap a la paritat. I és que fins al 41% dels més de 1.200 ponents i líders d’opinió que han participat a la fira tecnològica aquest any han estat dones.

IA I 5G: GRANS PROTAGONISTES

EL Mobile, organitzat per GSMA, patronal mundial dels operadors de telefonia mòbil, tenia en aquesta edició com a grans protagonistes la intel·ligència artificial i el 5G que s’integren de manera natural en els dispositius mòbils lògicament però també en tota mena d’aparells “intel·ligents”… Com ha dit Hoffman el màxim representant de l’entitat organitzadora  “El MWC és el punt de trobada de les indústries, i aquest any hem vist amb claredat la velocitat amb què la tecnologia està remodelant el món que ens envolta”,  Un 56% dels assistents representen sectors productius adjacents a l’ecosistema mòbil. “El que passa a l’MWC no es queda a l’MWC, sinó que provoca un canvi real” sentenciava el director general del GSMA…

MULTINACIONALS I STARTUPS

De fet, un valor del MWC es aplegar en una mateixa convocatòria grans  gegants tecnològics com Microsoft, Google o Huawei (amb un stand espectacular que recordava un aeroport) amb  operadors de telecomunicacions (Telefónica, Vodafone, Orange…) fabricants de mòbils de primer nivell com Samsung o Xiaomi, al costat de multitud d’empreses capdavanteres i també petites e incipients startups (al espai 4YFN) en sectors diversos com finances, salut, educació, l’automoció…

…TAMBÉ EMPRESES DE L’AUDIOVISUAL CATALÀ

Enmig del gran nombre d’empreses de totes les procedències que es presenten al MWC destaca l’esforç del Clúster Audiovisual de Catalunya per facilitar a les empreses locals un espai de visibilitat i donar-els-hi també la possibilitat de conèixer novetats i contactes presents al esdeveniment. En aquest context, el Cluster va organitzar dues activitats d’alt interès. Al matí del dimarts 4 va tenir lloc la ruta guiada, exclusiva per a socis i sòcies del Clúster, per diferents espais del recinte. Com expliquen els organitzadors “va ser una manera diferent de descobrir les novetats i innovacions de l’esdeveniment més important del món en comunicacions mòbils”.  El mateix dia, a la tarda, es va dur a terme la taula rodona ‘Robòtica Audiovisual: Tecnologia i creativitat. Una sessió de l’Observatori Switch al MWC’, on es va parlar sobre aquesta tecnologia emergent i com està transformant la manera com experimentem la creativitat. La sessió va comptar amb la participació de Francesco Ferro (PAL Robotics), Marc Sansa (3Cat Corporatiu), Mar Masulli (BitMetrics i AER Automation), David Selva (Universal Robots) i Daniel Serrano (Eurecat – Centro Tecnológico).

ÈXIT DEL 4YFN EN L’ONZENA EDICIÓ   

El pavelló 8 dedicat a la innovació l’ocupava la proposta de la onzena edició del 4YFN. També ha registrat dades “històriques” superant el miler d’expositors, un rècord per a aquest esdeveniment que posa en contacte emprenedors i startups amb finançadors, potencials clients, etc… La convocatòria que va començar al recinte de Montjuïc ha passat ja al Mobile World Congress i ja s’ha consolidat com una referencia mundial en el món d’emprenedors i startups. La iniciativa del 4YFN que presideix Yossi Vardi i dirigeix Pere Duran ha estat important en el llançament d’iniciatives locals com els emprenedors Sacha Michaud (Glovo), Bruno Casanovas (Nude Project) i Jordi Romero (Factorial). Val la pena anotar que Vardi ha subratllat les mancances que encara té Europa per competir d’igual a igual amb els Estats Units o la Xina en la carrera tecnològica.

L’ APOSTA PER ARENA TALENT

Aquest any l’aposta per la innovació ha anat més lluny i s’ha dut a terme per primera vegada el Talent Arena, un esdeveniment centrat a potenciar el talent tecnològic que al recinte de Fira de Montjuïc ha concentrat més de 200 experts i personalitats influents que han parlat d’innovació com Steve Wozniak, cofundador d’Apple amb Steve Jobs, o  l’excampió mundial d’escacs Garry Kaspárov, promotor de la IA, o Xavier Amatriain, de Google.

Aquesta iniciativa que ha aplegat 20.000 assistents ha estat impulsat per Mobile World Capital Barcelona (la fundació públic-privada on està Ministeri, Ajuntament,  Generalitat, ​​Fira de Barcelona i GSMA han confirmat que se celebrarà novament l’any proper en dates paral·leles al Mobile. Si tot va segons el previst del 4 al 6 de març del 2026 es duria a terme encara a Fira de Montjuïc, i ja l’any següent al recinte de Gran Via, a l’Hospitalet de Llobregat, on es fa el MWC, ja ampliat amb un nou pavelló…