Triodos Bank. Aquesta entitat de crèdit englobat en la banca ètica té un focus de finançament a activitats vinculades a l’art, la cultura i l’educació. María Coronado, Directora de Cultura de Triodos Bank ens va explicar que en la seva àrea en el temps que porten han finançat operacions per valor de 1100 milions d’euros. El seu valor diferencial en relació a altres bancs és el seu coneixement del sector audiovisual, ja que poden entrar al finançament en quan hi ha un “project finance” a l’inici del projecte. La idea de Triodos Bank és aportar el cash flow necessari per poder iniciar el rodatge, adelantant el pagament de teles, distribuidora etc…Es tracta de “crèdits pont” que són vitals perquè tot marxi… En l’actualitat al tenir sucursals a diversos païssos eropeus han entrat en projectes de coproducció en que les diverses oficines de Triodos finançen trams de l’obra audiovisual.
Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia – Culture & Creativity (EIT). L’EIT forma part d’una xarxa europea per la innovació i l’emprenedoria de les indústries creatives, destacant el rol central de l’audiovisual. Entren en el capital de startups i d’iniciatives novedosas, com ens va explicar Àurea Rodríguez, que és la directora EIT Culture & Creativity CoLocation SouthWest.
Film Financing Market. El FFM és un Mercat de finançament per a projectes audiovisuals. La iniciativa creada per Jordi Mendieta i Norbert Llaràs presents al Financial Day ajuda a projectes audiovisuals que tenen una part substancial del finançament resolt, a cercar la resta. Bàsicament ajuden en l’articulació dels incentius fiscals, que ara com ara és el primer pas amb el qual alguns inversors atenen el nostre sector… La idea, com ja va expressar a Sitges el propi Mendieta, seria aconseguir que aquests inversors entressin en el projecte des de l’inici en el concepte anomenat “equity ”. Tot i sent el FFM de recent creació i amb el suport de projectes singulars de l’ICEC i de diferents institucions, han pogut dur a terme tres edicions (Festivals de Sitges 23, Malaga 24 i Sitges 24). Al final en aquest lapsus de temps s’han presentat 84 projectes complerts dels quals s’han seleccionat 33. En la primera edició de Sitges es van moure 13 projectes, 11 al Festival de Malaga i en la darrera edició de Sitges 9 més.
Jordi Mendieta ens va explicar que cara al proper any la voluntat és crear un marketplace amb diverses convocatòries anuals, assumir el repte de la internacionalització (especialment en l’àmbit iberoamericà) i el finançament de nous continguts. Fins ara s’han centrat en curts i llargs i la idea seria fer-ho també amb sèries, videojocs etc…
ICEX España Exportación e Inversiones. Aquesta institució estatal té com a missió promoure la internacionalització de les empreses espanyoles i la promoció de la inversió estrangera. Així ho va expressar Patricia Jimenez de la Direcció Territorial de Catalunya., i més tard ja “online” Teresa Martín Ezama, Cap del Departament Audiovisual del Institut.
La primera es va centrar en explicart que és l’ICEX amb 40 anys al servei de les emreses espanyoles, amb una xarxa de 31 Direccions Territorials i 104 oficines a tot el món. Tot i que no ofereixen finançament directe col.laboren en la participació a fires, informació sobre els diversos mercats, e-market services, missions a diversos païssos etc… ICEX actua amb diverses marques. A l’audiovisual ho fan amb “Audiovisual from Spain”. Entre les iniciatives més recents està la creació del Spain AVS Bureau, una finestra única per cerca de socis per la internacionalització.
Instituto de la Cinematografía y las Artes Visuales (ICAA). Per acabar la quarta taula i també la iniciativa del Cluster, va intervenir Fernando Bigeruego d’aquest institut estatal que, com es sabut “planifica les polítiques de suport al sector cinematografic i a la producció audiovisual”.
En la intervenció del representant del ICAA va centrar-se en explicar les línies de suport a curts i llargs, en les diverses fases de la seva producció, ja sigui en projecte o sobre realització.
En paral·lel va centrar-se en el paper clau de l’ICAA en els incentius fiscals en que actuen amb un rol destacat en les diverses certificacions de nacionalitat atenent els percentatges d’origen de la interpretació i equip tècnic i despesa en territori espanyol etc… També en el certificat de culturalitat que es demana per acollir-se als incentius fiscals…
Per acabar l’activitat Sacha Azcona de Spain Hub Audiovisual que va col·laborar en la materialització de l’acte va agraïr la presència dels professionals, remarcant l’exit d’una jornada que va aconseguir reunir la major part de les entitats públiques i privades que actuen en el finançament d’un projecte audiovisual. Desprès es va servir un pica-pica que va servir també per a fer networking, una de les activitats que sempre ha afavorit el Cluster Audiovisual de Catalunya, que una vegada més aconsegueix una cita exitosa en tots els sentits.
COMPLETA LA INFORMACIÓ DEL FINANCIAL DAY:
SEGONA TAULA
TERCERA TAULA
QUARTA TAULA