Ángel Sala i Mònica Garcia i Massagué van presentar en roda de premsa el passat 14 de setembre tots aquells títols que s’han preparat en els darrers mesos: Noms de referència, òperes primes, joies clàssiques que es recuperen etc …  

Desvelant cinc premiats 

Ja podem anunciar cinc dels premiats de l’edició d’enguany del Festival, cinc absoluts referents en diversos gèneres i camps de la producció cinematogràfica. Hideo Nakata, director japonès que ens va gelar la sang a tots amb ‘THE RING’ i que va guanyar el premi a la Millor Pel·lícula a l’edició de 1999 del Festival, rebrà el Premi Màquina del Temps. Nakata és un dels directors de terror més influents de les últimes dues dècades, sent un dels primers en exportar el j-horror a occident. A més, es projectarà la seva última pel·lícula, ‘JUEGO PROHIBIDO (THE FORBIDDEN PLAY)’ com a part de la secció Panorama. D’altra banda, Phil Tippet, creador de la descomunal ‘MAD GOD’ i guanyador de dos Oscar per la seva feina com a supervisor d’efectes visuals a ‘EL RETORNO DEL JEDI’ i ‘PARQUE JURÁSICO’, rebrà el Gran Premi Honorífic. El tercer dels premiats serà Jan Harlan, productor capital en la construcció de la llegendària l’obra de Stanley Kubrick des de ‘LA NARANJA MECÀNICA’ fins a ‘EYES WIDE SHUT’. A més, ‘EL RESPLANDOR’, una de les seves produccions més conegudes, es projectarà durant el Festival. També s’ha confirmat que J. A. Bayona, un dels fills predilectes del Festival, en ocasió de la presentació a Sitges de ‘LA SOCIEDAD DE LA NIEVE’, el seu últim treball, rebrà el Premi Màquina del Temps, solidificant així la nostra relació (la qual va esclatar amb el seu inoblidable debut, ‘EL ORFANATO’) amb un dels cineastes més internacionals de la nostra cinematografia. Per últim, es confirma que Lee Unkrich, director i animador responsable d’alguns dels majors èxits de Pixar com ‘TOY STORY’ 3 o ‘COCO’, rebrà el Premi Màquina del Temps. A més, el cineasta estatunidenc protagonitzarà una masterclass en la que parlarà de la seva trajectòria com a animador. 

Ja tenim jurats per SITGES2023 

Un dels aspectes més fonamentals d’un bon Festival és la presència d’un jurat d’entitat i aquest any, com no, tornem a estem orgullosos dels representats escollits. El jurat de la Secció Oficial estarà conformat pel músic, director artístic i productor francès Jérome Paillard, l’actriu espanyola Ana Torrent, el director i productor estatunidenc David C. Fein, el crític de cinema i escriptor britànic Kim Newman i la crítica australiana Alexandra Heller-Nicholas. Pel que fa al jurat Noves Visions / Anima’t, les tres persones escollides han estat: l’actriu i directora artística Katharina Kubrick, l’artista multidisciplinari i director de cinema català Sergio Caballero i el fundador de la consultora cinematogràfica Moebius Entertainment i membre de la Hong Kong Film Critics Society Fred Tsui. El productor suïs Max Karli, la cap de comunicació i activitats de la SGAE a Catalunya Agnela Domínguez i la crítica de cinema Júlia Olmo seran les encarregades d’atorgar els premis de la secció Òrbita. Pel que fa al jurat de la crítica, els encarregats de donar el premi Méliès d’Or seran els crítics espanyols Francesc Miró, Antoni Peris i Ylenia Cañadas. El també crític i periodista, en el seu cas britànic, Mattew Turner, la crítica i escriptora canadenca Alexandra West i l’escriptora irlandesa Maura McHugh formaran el jurat Méliès d’Argent. Jaume Balagueró, director i guionista; Marta Grau, guionista, escriptora i script editor, i Alfonso de Vilallonga, compositor de cinema, vocalista i cantautor, integraran el Jurat dels Premis SGAE Nova Autoria.

Unes sessions molt especials 

Comencem el repàs als nous títols anunciats amb les pel·lícules que formaran part de la Secció Oficial Fantàstic però sense competir pels premis. Algunes d’elles estan entre les més esperades de l’any, com per exemple el cas de ‘POBRES CRIATURAS’, l’última pel·lícula de Yorgos Lanthimos i flamant Lleó d’Or al Festival de Venècia. Una fantàstica Emma Stone protagonitza una història sobre empoderament femení amb tocs fantàstics i l’humor que caracteritza l’obra del cineasta grec. Un altre dels grans noms, aquest nacional, és el de J. A. Bayona qui presenta ‘LA SOCIEDAD DE LA NIEVE’, pel·lícula que fa tan sols uns dies va clausurar el Festival de Venècia. També es projectarà ‘EL CHICO Y LA GARZA’, última pel·lícula d’una llegenda de l’animació com Hayao Miyazaki; que ha estat un gran èxit al Japó tot i estrenar-se sense cap mena de promoció: ni tràilers, ni imatges ni tan sols sinopsis. 

Altres noms presents en aquestes sessions especials inclouen a un dels directors espanyols més internacionals, Daniel Benmayor, que presenta, per primera vegada el thriller de ciència ficció ‘AWARENESS’; el portuguès Gabriel Abrantes que també arriba amb un thriller, ‘AMELIA’S CHILDREN’. Si tornem cap a la ciència ficció clàssica, ‘UFO SWEDEN’, del col·lectiu de cineastes suec Crazy Pictures, n’és un gran exemple, igual que ‘ALIENS ABDUCTED MY PARENTS AND NOW I FEEL KINDA LEFT OUT’, tot i que en aquest cas el director estatunidenc Jake Van Wagoner juga més en el terreny de la comèdia. El cas de ‘THE TOXIC AVENGER’, esperat remake del clàssic de culte de 1984 que firma el nord-americà Macon Blair. 

Per acabar, un títol de tall més clàssic que farà les delícies dels fans del terror: ‘BLOOD DE BRAD ANDERSON’ de l’estatunidenc Brad Anderson (valgui la redundància), un film impactant que tot i els seus elements sobrenaturals destaca pel realisme que envolta la història. 

I pels aficionats més extrems, tenim les dues propostes que arriben a l’Especial Mitjanit de la Secció Oficial: ‘LA BALA DE DIOS’, thriller d’acció del director estatunidenc Nick Cassavetes, amb un gran repartiment que encapçala Nikolaj Coster-Waldau y ‘THE DEEP DARK’, una aterridora mostra de cinema de monstres que dirigeix Mathieu Turi, que va estar al Festival fa tres anys presentant la sorprenent ‘EL TUBO’. 

Noves aspirants a la Secció Oficial 

Al primer anunci de juliol, vam avançar una bona part de la programació de la Secció Oficial Fantàstic a Competició (SOFC). Això sí, si us pensàveu que ja casi havíem acabat amb la secció, us equivocàveu, ja que ens queden 13 títols fantàstics (i de gènere fantàstic) per anunciar. 

Comencem pel Japó, país amb dos representants i un d’ells ja sap el que és guanyar a Sitges. Ho va fer fa 20 anys, amb una pel·lícula de samurais titulada ‘ZATOICHI’. Efectivament, Takeshi Kitano torna a la secció oficial i al gènere chambara amb ‘KUBI’, una de les sensacions de Cannes. Per la seva banda, Yûta Shimotsu, l’altre japonès que participa a la Secció Oficial, presenta ‘BEST WISHES TO ALL’, una òpera prima que explora els límits del que faríem per trobar la felicitat. Seguint el recorregut per Àsia, trobem una pel·lícula que està destinada a convertir-se en un clàssic de culte: ‘ROMANCE ASESINO’, una barreja entre història d’amor, suspens i comèdia que dirigeix el coreà Lee Won-suk. 

A les representants nacionals ja anunciades se li suma la presència de l’Aritz Moreno, que torna a Sitges amb l’estrena mundial de ‘MOSCAS’, un intens thriller que arranca amb el descobriment d’un cadàver desfigurat lligat al maleter del cotxe del protagonista. Per altra banda, França presenta un total de tres pel·lícules més a la SOFC: ‘LA MORSURE’ de Romain de Saint-Blanquat, drama sobrenatural sobre una noia convençuda que viu l’últim dia de la seva vida, ‘SALEM’ de Jean-Bernard Marlin, un thriller situat als barris baixos de Marsella que utilitza el fantàstic com a vehicle de crítica social i ‘WAKE UP’, producció francesa del trio quebequès conegut com a RKSS, una mostra de terror adolescent amanida amb un humor d’allò més retorçat. Un altre director quebequès present a la SOFC serà Pascal Plante, qui portarà un inquietant thriller sobre els perills ocults d’internet titulat ‘LES CHAMBRES ROUGES’. 

Un dels debuts de l’any, ‘THE SEEDING’ de l’estatunidenc Barnaby Clay també estarà a la SO, aquesta obra es tracta d’una al·legoria sobre la condició humana en clau de terror i un fort sabor autoral. El noruec Magnus Martens, per la seva part, portarà a una família estatunidenca a una remota cabanya a les muntanyes de Noruega, una recepta pel terror titulada ‘THERE’S SOMETHING IN THE BARN’. L’alemany Timm Kröger ens transporta als anys 60 amb ‘THE THEORY OF EVERYTHING’, un elegant thriller en blanc i negre amb pinzellades hitchcockianes ambientat en el context de l’aferrissada cursa armamentista nuclear.  

També estarà present l’animació rotoscòpica de ‘WHITE PLASTIC SKY’, una pel·lícula de Tibor Bánóczki i Sarolta Szabó situada a una Budapest post apocalíptica. Per últim, no podia faltar una mostra de folk horror, ‘SORCERY’ de Christopher Murray, és una coproducció entre Xile, Mèxic i Alemanya, una història de bruixeria i venjança que ens trasllada a l’illa xilena de Chiloé.

PROGRAMACIÓ COMPLERTA EN AQUEST ENLLAÇ