l D’A Festival celebra enguany la seva 13a edició. Durant onze dies es presentaran 115 pel·lícules d’arreu del món, amb 10 llargmetratges d’estrena mundial, 17 estrenes espanyoles i 21 òperes primes. Les diferents projeccions es repartiran entre la Filmoteca de Catalunya, Aribau Multicines, el Zumzeig i el CCCB. El festival s’inaugurarà amb la comèdia francesa Crònica d’un amor efímer, d’Emmanuel Mouret i tancarà amb el film català 20.000 especies de abejas de la directora Estibaliz Urresola Solaguren, després de triomfar amb la Berlinale 2023 amb l’Os de Plata a la Millor interpretació femenina per Sofía Otero.

La presència catalana està repartida en tota la programació del festival. En la secció Especiales es podran veure Selftape de l’acadèmica Bàrbara Farré interpretada per les germanes Joana i Mireia Vilapuig, i Unicorns de l’acadèmic i resident Àlex Lora. Per la seva banda, en la secció Talents hi competeix Un sol radiant de les directores catalanes Mònica Cambra i Ariadna Fortuny.

Pel que fa a la secció Un impulso colectivo, trobem títols com Toda una vida, de l’acadèmica Marta Romero, nominada als XIV Premis Gaudí amb Facunda; Alteritats, de les acadèmiques Alba Cros i Nora Haddad; Sóc vertical però m’agradaria ser horitzontal, de Maria Antón Cabot; Dos dies i l’eternitat, de Marc Esquirol; Misión a marte, d’Amat Vallmajor del Pozo; i Sonoma (Le film, pas le spectacle), d’Albert Pons Cabanes i Xavier Lozano Casaoliva. Així mateix, a la secció Un impulso colectivo-curts podrem veure, entre d’altres, Femer, de l’acadèmica Ana Pfaff i Jaume Coscollar; Sushi, de l’acadèmic Iván Morales; Amb la boca petita, de Mór G. Dulcet; Castells de Blanca Camell Galí; Cleo vendrá esta noche, d’Aitana Ahrens i Miguel Guindos; Esta no es una película sobre Cardenete, de Paula Martínez Artero; La muchedumbre reaparecerá siempre, de Carolina Astudillo; La Panadella, de Joel Jiménez; Mestral, de Cordelia Alegre; Millor la llengua, de Mar Pawlowsky; Provocadora, d’Èlia Lorente; Si mai no ens haguéssim separat, de Marc Esquirol; Un soroll llunyà, d’Adrià Guxens; i Vacua, de Margalida Adrover.

Per últim, a la secció Simfonies de ciutat, sorgida d’una iniciativa de Dones Visuals, s’hi podran veure Anhel de llum, també de l’acadèmica Alba Cros, nominada als Premis Gaudí 2022 amb Les amigues d’Àgata; Ronda, de Marina Rodríguez Colás; i Somorrostro en tres actes, de Marga Almirall Rotés. Cada secció té un jurat específic, entre els quals destaquen els i les acadèmiques Alba Sotorra, Alba Bresolí i David Moragas.

La directora francesa Céline Sciamma, nominada a Millor pel·lícula europea als XV Premis Gaudí per Petite Maman, rebrà el Premi D’A, la novetat d’aquest any per reconèixer honorificament la mirada de la cineasta. Així mateix, el Focus D’A 2023 va dirigit a la directora britànica Joanna Hogg, per dedicar una mirada retrospectiva a la seva filmografia contemporània.

Dins del D’A Film Lab, que tindrà lloc del 24 al 30 de març i on es busca donar un impuls al talent emergent, hi trobem enguany 12 projectes catalans, als quals s’hi afegeixen els 8 projectes de la Residència de guions de l’Acadèmia que hi participen com a projectes convidats. Enguany els membres que conformen el jurat lab són la productora i acadèmica Valérie Delpierre, acompanyada de la productora italiana Gaia Furrer i la directora de programació MUBI Chiara Marañón.

6 títols formen part de la secció Final Cut, per a projectes en fase de post-producció, on trobem: Sobre todo la noche, dirigida per Víctor Iriarte i coescrita per l’acadèmica i guardonada als XV Premis Gaudí, Isa Campo i Andrea Queralt; Creatura, de l’acadèmica Elena Martín qui dirigeix i coguionitza amb l’acadèmica Clara Roquet; i Un arbre és un arbre, dirigida per l’acadèmic Carlos Marqués-Marcet; La imatge permanent, de Laura Ferrés i coescrita amb Carlos Vermut; La marsellesa de los borrachos, de Pablo Gil Rituerto; i Negu Hurbilak, dirigida pel Col·lectiu Negu. A la secció de Desenvolupament – Producció Catalana Emergent, els títols catalans seleccionats són: Mala gent, de l’acadèmica Sara Gutiérrez Galve; La maldita trinitat, d’Erik Rodriguez Fernandez; Maya, de Sonia Martí Gallego; Les culpables de Marta Duran; Útil, d’Eloi Sànchez Palau,; i Younger Days de Gerard Vidal.

Enguany els membres que conformen el jurat lab són la productora i acadèmica Valérie Delpierre, acompanyada de la productora italiana Gaia Furrer i la directora de programació MUBI Chiara Marañón.

Pots consultar tota la programació i venda d’entrades aquí