L’Acadèmia ha donat a conèixer l’ajornament de la seva cita anual, amb la voluntat de poder compartir una gala presencial i segura amb el sector a les portes de la primavera. Ha arrencat ja la cursa per a les 60 produccions candidates, amb l’obertura de la primera ronda de votacions (fins el 18 de gener) de les quals la producció en català toca fons amb només 6 llargmetratges de ficció en llengua catalana, una de les xifres més baixes de la història dels premis, costatant que en una dècada, la quota de producció catalana sobre la producció de l’Estat espanyol passa del 48% al 30%. També es constata que només un 30% de les produccions inscrites estan dirigides o co-dirigides per dones, un percentatge que baixa al 15% en la direcció de llargmetratges de ficció. L’Acadèmia també ha explicat que El Terrat (The Mediapro Studio) produirà la cerimònia de lliurament dels guardons, que retrà homenatge a les sales de cinema del país.

Amb l’arrencada aquests dies de la primera volta de votacions de la tretzena edició dels Premis Gaudí, es presenten seixanta títols (trenta-dos llargmetratges de ficció, deu documentals, quatre pel·lícules per a televisió i catorze curtmetratges) competiran enguany per les 21 estatuetes en la gran nit del cinema català.

El calendari de la cursa s’ha vist alterat per la situació sanitària del país i ajorna les seves principals cites. D’aquesta manera, la lectura de nominacions, prèvia a l’inici de la segona volta de votacions dels acadèmics, serà el dijous 28 de gener, i el lliurament dels guardons, el diumenge 21 de març. Aquest canvi busca incrementar les possibilitats de dur a terme al final de l’hivern, i en les màximes condicions de seguretat sanitària, una gala presencial i compartida amb tot el sector, tal i com s’ha celebrat en les dotze edicions precedents. En aquest nou calendari, els espectadors podran votar el Premi especial del públic a la millor pel·lícula del 10 de febrer al 19 de març de 2021.

L’Acadèmia ha encarregat a El Terrat la producció de la gala dels XIII Premis Gaudí, que serà un homenatge a les sales de cinema de tot el territori. La productora audiovisual, amb més de trenta anys de trajectòria especialitzada en formats d’entreteniment i ficció, ha estat al capdavant de les dues últimes edicions dels Premios Goya, i anteriorment va produir la gala dels Premis Gaudí en les edicions de 2013 i 2018. La direcció estarà enguany en mans d’Enric Cambray, actor i membre de la direcció creativa d’El Terrat i també codirector de les últimes dues gales dels Goya. Televisió de Catalunya serà responsable de la realització audiovisual de la cerimònia, que tindrà lloc a l’Auditori del Fòrum CCIB.

El català en la collita candidata als guardons

La producció en català ha tocat fons en aquesta tretzena edició, que compta amb només 6 llargmetratges de ficció en llengua catalana, una de les xifres més baixes de la història dels premis (només superada per la primera edició dels Gaudí, amb 4 pel·lícules candidates). Si fem recompte de la resta de categories, comprovem que 17 de les 54 produccions catalanes candidates enguany s’han rodat en català, 35 en altres llengües i 2 són sense diàlegs. Això dóna un percentatge del 33% de produccions de l’any en versió original catalana, una baixada notable respecte l’any passat,  quan de les 53 produccions catalanes candidates, 24 (un 45%) tenien el català com a llengua original majoritària. Aquesta baixada de la versió original catalana és especialment acusada en els llargmetratges, tant de ficció com documentals: si el 2019 eren candidats als Gaudí 17 llargs rodats en català, enguany són només 7.

El 30%, sostre de vidre per a dones directores i productores

El balanç de gènere en la direcció de les produccions de l’actual convocatòria, incloent-hi llargs de ficció i documentals, pel·lícules per a televisió i curtmetratges, confirma un desequilibri similar al de la passada edició en termes globals i situa en un 30% les pel·lícules candidates amb dones directores al capdavant: 21 de les 60 pel·lícules candidates als XIII Premis Gaudí estan dirigides o co-dirigides per dones. Pel que fa a la proporció de dones en la direcció de llargmetratges de ficció, el percentatge és del 15%, el més baix dels darrers cinc anys: només 4 dels 26 tenen direcció femenina. D’altra banda, 43 productores i 85 productors han impulsat les produccions catalanes candidates als premis en aquesta edició, una participació del 33% de dones productores que reprodueix un desequilibri similar al de la direcció.

Comparativa de les pel·lícules participants en els Premis Gaudí 2016 – 2021

VIII PREMIS
GAUDÍ 2016
IX PREMIS
GAUDÍ 2017
X PREMIS
GAUDÍ 2018
XI PREMIS
GAUDÍ 2019
XII PREMIS
GAUDÍ 2020
XIII PREMIS GAUDÍ 2021
PEL·LÍCULES EN LLENGUA CATALANA12787146
PEL·LÍCULES EN LLENGUA NO CATALANA242213261520
PEL·LÍCULES DOCUMENTALS 10 (22 inscrits)19910 (23 inscrits)10 (20 inscrits)10 (23 inscrits)
PEL·LÍCULES ANIMACIÓ112200
CURTMETRATGES10 (50 inscrits)10 (48 inscrits)10 (52 inscrits)10 (44 inscrits)10 (50 inscrits)14 (58 inscrits)
PEL·LÍCULES PER A TELEVISIÓ 556444
PEL·LÍCULES EUROPEES101010666
TOTAL PEL·CULES CANDIDATES727458655960

El finançament i la taquilla del cinema català

Les candidatures als Premis Gaudí són un termòmetre anual de la producció catalana, que enguany analitzem amb una doble mirada: d’una banda, els pressupost de les produccions, i de l’altra, la seva competitivitat a taquilla. La primera d’aquestes dues variables, en clau europea, aboca una dada valuosa per entendre la situació que viu la nostra indústria: dels 26 llargmetratges de ficció catalans que conformen les actuals candidatures, només 2 superen els 3 milions d’euros de pressupost, 13 estan al voltant dels 1,5 milions d’euros i les 11 no superen el llindar dels 500.000 euros. Aquestes xifres queden lluny del pressupost mitjà de llargmetratges europeus que s’estrenen a sales, fixat per l’Observatori Audiovisual Europeu i la European Film Agency Research Network (EFARN) en 3,2 milions d’euros. Si analitzem les pel·lícules en català, observem que 3 dels 6 llargs candidats es troben al voltant de l’1,5 milió d’euros, i que el pressupost mitjà de les 6 produccions no arriba als 750.000 euros.

La quota de pantalla de la producció catalana a l’Estat espanyol es situa en un 7,2% del total de recaptació anual als cinemes, una dada que puja dos punts respecte la darrera dada registrada (2018), que se situava en el 5% – un augment que s’explica per la situació excepcional de manca d’estrenes nord-americanes generada per la pandèmia. La recaptació de la producció catalana fins al 6 de desembre de 2020 suposava una tercera part (28,9%) de la quota de pantalla de la producció espanyola, situada en un 25% del total.

Aquest indicador, molt similar al del pes de la producció catalana respecte a la producció espanyola el 2019, que se situa en un 31% (de les 265 produccions de l’Estat, 84 eren catalanes), denota coherència entre el volum de producció i la seva competitivitat a la taquilla. Si comparem aquesta dada en detall amb la del 2010, quan aquest percentatge era del 50%, observarem que la caiguda de prop d’un 20% en una dècada es deu al creixement de la producció total espanyola, que ha passat en aquest període de 170 títols anuals a 260, mentre que la catalana s’ha mantingut estancada al llarg d’aquesta dècada.

Calendari XIII Premis Gaudí

Primera ronda de votacions: Del 16 de desembre de 2020 al 18 de gener de 2021

Lectura de nominacions: 28 de gener de 2021 (La Pedrera)

Segona ronda de votacions: Del 29 de gener al 2 de març de 2021

Premi especial del públic a la millor pel·lícula: Del 10 de febrer a 19 de març de 2021

Foto de nominats i nominades: 26 de febrer de 2021

Gala: 21 de març de 2021 (Auditori del Fòrum CCIB)

Consulta totes les candidates aquí i les seves fitxes completes aquí

Open chat
Contacta amb nosaltres de manera ràpida